Statut Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łobzie

 

                                                          STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Łobzie
 
Podstawa prawna:
 
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
 
Rozporządzenie MEN z dnia 21 mają 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)
 
Rozporządzenie MENiS z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.)
 
Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U.   z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.).
 
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
1.    Szkoła Podstawowa nr 1  im. Marii Skłodowskiej - Curie w Łobzie jest publiczną szkołą podstawową, działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz statutu szkoły.
2.    Siedziba szkoły mieści się w Łobzie przy ulicy Gen. J. Bema 6.
3.    Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
4.    Szkoła posługuje się pieczęcią urzędową z napisem w otoku:
  Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Łobzie
oraz pieczęcią o treści:
                Szkoła Podstawowa Nr 1
im. Marii Skłodowskiej – Curie
ul. Gen. J. Bema 6, 73 -150 Łobez
tel./ fax 091/ 397 43 99
REGON 000702452, NIP 854-10-87-873
5.    Pieczęć urzędową szkoły (z godłem w części środkowej) umieszcza się tylko na dokumentach szczególnej wagi, takich jak: świadectwo, kopie świadectwa, legitymacja szkolna, akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego.
 
 
§ 2
 
1.    Organem prowadzącym jest Gmina Łobez.
2.    Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
 
§ 3
 
1.    Zajęcia dydaktyczne prowadzone są zgodnie ze szkolnymi planami nauczania.
2.    Do szkoły uczęszczają dzieci mieszkające w obwodzie szkoły.
3.    Szkoła może przyjąć uczniów spoza swojego obwodu.
4.    Nauka w szkole trwa 6 lat.
 
 
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
 
§ 4
 
1.    W realizacji swych celów i zadań szkoła przestrzega zasad zapisanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowej Konwencji                 o Prawach Dziecka.
2.    Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, zwanej dalej
„ ustawą” oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1)   umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
2)   kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych     w ustawie, stosownie do warunków i wieku uczniów
3)   sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły
4)   pełni funkcję kompensacyjną i kulturotwórczą.
3.    Działania szkoły skupiają się w trzech obszarach: dydaktyki, wychowania i opieki.
4.    W zakresie dydaktyki:
1)   umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na wyższych szczeblach edukacyjnych
2)   umożliwia rozwijanie uzdolnień i zainteresowań
3)   wyrabia umiejętność rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym   i celowego spożytkowania zainteresowań, uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem oraz w wyborze dalszej drogi kształcenia.
5.    W zakresie wychowania:
1)   kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu zasad określonych           w Ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły
2)   rozwija u wychowanków poczucie tożsamości narodowej, odpowiedzialności                   i tolerancji
3)   uczy rozwiązywania konfliktów
4)   przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie.
6.    W zakresie opieki:
1)   Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej
2)   organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły
3)   w miarę możliwości organizuje pomoc socjalną uczniom dotkniętym trudną sytuacją materialną oraz wypadkami losowymi
4)   w miarę możliwości organizuje pomoc w zakresie ochrony zdrowia uczniów
5)   zapewnia uczniom bezpieczeństwo podczas zajęć organizowanych przez szkołę  
6)   zapewnia zajęcia świetlicowe uczniom przebywającym dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły
7.W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek i teren szkolny objęty jest nadzorem kamer CCTV.
8. Zasady wykorzystania monitoringu dla realizacji misji wychowawczej szkoły są określone
i zapisane w programie wychowawczym szkoły.
9. Szczegółowe zadania dotyczące opieki i wychowania zapisane są w szkolnym programie     wychowawczym i  szkolnym programie profilaktyki, które stanowią odrębne dokumenty.
 
§ 5
 
1.    Szkoła realizuje wymienione cele i zadania w następujący sposób:
1)        wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym objęte są obowiązkiem szkolnym
2)        szkoła zatrudnia nauczycieli dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu i stara się o kadrę z najwyższymi kwalifikacjami
3)        nauczyciele mają możliwość realizacji autorskich programów nauczania na bazie podstaw programowych opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, dostosowując treści i metody do możliwości uczniów
4)        szkoła wychowuje i przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków świadomych obywateli poprzez organizowanie apeli, uroczystości szkolnych i klasowych, w czasie których wpaja się miłość do Ojczyzny, poszanowanie konstytucji RP, godła i symboli narodowych, oraz umożliwia poznanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzi szacunek do tradycji narodowych
5)        szkoła przygotowuje do życia w społeczeństwie i poszanowania prawa poprzez zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia oraz respektowanie go zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli
6)        szkoła wychowuje przez pracę, kształtując szacunek dla niej poprzez angażowanie uczniów do prac porządkowych w salach lekcyjnych i otoczeniu szkoły                  
7)        wychowawcy klasowi organizują życie klasy, starając się wyrabiać u uczniów pozytywne cechy charakteru jak: uczciwość, samodzielność, wytrwałość, obowiązkowość, wrażliwość, życzliwość, prawdomówność i tolerancję
8)        w miarę możliwości szkoła organizuje uczniom mającym trudności w nauce zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz specjalistyczne
9)        w celu podtrzymania poczucia tożsamości religijnej szkoła organizuje naukę religii zgodnie z odrębnymi przepisami
10)    szkoła umożliwia uczniom niepełnosprawnym integrację z dziećmi zdrowymi
11)    szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, organizując koła przedmiotowe      i koła zainteresowań zgodnie  z możliwościami  i potrzebami uczniów
12)    szkoła rozwija sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki           i innych form aktywnego wypoczynku, organizując zajęcia szkolnego koła sportowego, wycieczki rowerowe i krajoznawczo-turystyczne oraz umożliwia uczniom udział          w rozgrywkach sportowych
13)     szkoła włącza uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamia rolę        i zadania człowieka w kształtowaniu środowiska poprzez różnorodne działania proekologiczne; nauczyciele wykorzystują treści programów nauczania do wpojenia uczniom zasad harmonijnego współżycia człowieka z przyrodą
14)    szkoła przygotowuje uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze poprzez kształtowanie zainteresowań literaturą piękną, organizowanie konkursów, wyjazdów do kina, teatru, muzeum, projekcję filmów, upowszechniając w ten sposób dorobek literatury i kultury narodowej i światowej
15)    szkoła dba o prawidłową higienę i zdrowie uczniów, wykorzystując wnioski wynikające z bilansów zdrowia do działań profilaktycznych i korekcyjnych oraz wychowawczych    i opiekuńczych, wprowadzając prawidłową organizację pracy uczniów zgodnie              z zasadami higieny, włączając dzieci do współodpowiedzialności za utrzymanie higieny, ładu i porządku w szkole
16)    szkoła przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji, popularyzując wśród uczniów i rodziców wiedzę z zakresu potrzeb psychicznych dzieci i młodzieży, poznając warunki życia uczniów, zwracając szczególną uwagę na dzieci ze środowisk zagrożonych.
 
§ 6
 
1.    Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada: sale lekcyjne, pracownię komputerową,            salę gimnastyczną, bibliotekę z czytelnią, pracownię językową, świetlicę oraz ICIM.
 
 
§ 7
 
Zadania szkoły wynikające z przepisów bhp (rozporządzenie MENiS z dnia 17 sierpnia 1992 r. Dz. U. z 1992 r. Nr 65, poz. 331 z późn. zm.):
1.    Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.
2.    Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić zajęcia obowiązkowe, pozalekcyjne i inne organizowane przez szkołę zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp (punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć).
3.    Niedopuszczalne jest pozostawianie uczniów podczas zajęć bez opieki.
4.    Przed lekcjami i podczas  przerw pełnione są dyżury nauczycieli.
5.    Harmonogram dyżurów (nazwiska nauczycieli, czas pełnienia dyżurów oraz miejsce pełnienia dyżuru) wywieszony jest w pokoju nauczycielskim.
6.    Wychowawca klasy zobowiązany jest do zapoznania uczniów z przepisami i zwyczajami panującymi w szkole.
7.    Szczególną opieką wychowawca klasy otacza uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządu ruchu i innymi dysfunkcjami.
 
 
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje
 
 
§ 8
 
1.    Organami szkoły są:
1)   dyrektor szkoły
2)   rada pedagogiczna
3)   rada rodziców
4)   rada szkoły
5)   samorząd uczniowski.
2.    Organy szkoły współdziałają ze sobą.
3.    Każdy organ planuje swoją pracę na rok szkolny i jest zobowiązany zapoznać ze swoim planem pozostałe organy.
4.    W przypadku powstania w szkole sytuacji konfliktowej wszystkie organy szkoły                           są zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych działań, leżących w ich kompetencjach,                           w celu rozwiązania konfliktu i osiągnięcia porozumienia. W przypadku niemożności rozwiązania konfliktu można zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę, zgodnie z kompetencjami.
 
§ 9
 
     Zadania dyrektora szkoły:
1.    Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
1)   wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom    w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
2)   sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
3)   współpracuje z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego.
2.    Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji.
3.    Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
4.    Organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy:
1)   sprawuje nadzór pedagogiczny
2)   przygotowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny
3)   odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów, przeprowadzonych w szkole
4)   dokonuje oceny pracy nauczycieli
5)   motywuje nauczycieli do innowacji, podnoszenia kwalifikacji.
5.    Podejmuje decyzje związane z realizacją obowiązku nauki:
1)   zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych na podstawie opinii lekarza lub poradni psychologiczno-pedagogicznej
2)   zwalnia ucznia z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z drugiego obowiązkowego języka obcego
3)   organizuje nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznej
4)   organizuje indywidualny tok nauki
5)   wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą
6)   dopuszcza zaproponowany przez nauczycieli program nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
6.    Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli                              i pracowników niebędących nauczycielami. W szczególności decyduje w sprawach:
1)   zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
2)   przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
3)   występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
7.    Dyrektor szkoły wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z zapewnieniem uczniom i pracownikom szkoły bezpiecznych warunków pracy.
8.    Dyrektor szkoły wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z właściwą organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w szkole.
9.    Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną,                               samorządem uczniowskim, radą szkoły i radą rodziców.
10.    Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady szkoły, rady rodziców i organu prowadzącego powołuje i odwołuje wicedyrektora szkoły.
11.    Dyrektor szkoły określa zakres obowiązków wicedyrektora.
 
§ 10
 
1.    Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
2.    W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni                w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,  w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.
3.    Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
4.    Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,                             w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,                              z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę, rady szkoły albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5.    Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
6.    Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1)   zatwierdzanie planów pracy szkoły
2)   podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
3)   podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole
4)   ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1)   organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych               i pozalekcyjnych
2)   programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku                        w szkole
3)   przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI
4)   projekt planu finansowego szkoły
5)   wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
6)   propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac                    i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
  1. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.                           O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  2. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia                     do uchwalenia radzie szkoły.
  3. Rada pedagogiczna może wystąpić w wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
  4. Szczegółowe zasady funkcjonowania rady pedagogicznej zapisane są w Regulaminie Rady Pedagogicznej, który stanowi odrębny dokument.
 
§ 11
 
 
 
  1. Rada rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów
  2. W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych.
  3. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  4. Rada rodziców uchwala szczegółowy regulamin swojej działalności.
  5. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami                             i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  6. Do kompetencji rady rodziców należy:
1)   uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego                   i profilaktycznego szkoły
2)   opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia                    lub wychowania szkoły
3)   opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
7.  Szczegółowe zasady funkcjonowania rady rodziców stanowi odrębny dokument – Regulamin Rady Rodziców.
 
§ 12
 
1.     Radę szkoły stanowi reprezentacja rodziców oraz przedstawicieli rady pedagogicznej .
2.     Rada szkoły uchwala szczegółowy regulamin swojej działalności zgodny ze statutem szkoły.
3.     Rada szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły.
4.     Do kompetencji rady szkoły należą:
1)    uchwalenie statutu szkoły
2)    opiniowanie planu pracy szkoły, planu finansowego, projektów innowacji                        i eksperymentów pedagogicznych oraz inne istotne działania na rzecz szkoły.
3)    występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie      i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora i nauczycieli zatrudnionych w szkole – wnioski te mają dla organu charakter wiążący
4)    ocenianie, z własnej inicjatywy, sytuacji oraz stanu szkoły, występowanie z wnioskami do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych                        i przedmiotów nadobowiązkowych.
5. Szczegółowe zasady funkcjonowania określa Regulamin Rady Szkoły, który stanowi odrębny dokument.
 
§ 13
 
 
1.W szkole działa samorząd uczniowski reprezentujący wszystkich uczniów.
2.Szczegółowe zasady wyboru i działania samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, który stanowi odrębny dokument.
3.Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie                 we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów:
1)   prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem                              i stawianymi wymaganiami
2)   prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
3)   prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
4)   prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
5)   prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu        z dyrektorem
6)   prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
 
§ 14
 
1.    Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora w jego pracy, współodpowiedzialności za wszystkie decyzje, dotyczące uczniów oraz stworzenia uczniom bezpiecznych warunków podczas zajęć lekcyjnych, przerw i wszystkich zajęć pozalekcyjnych na terenie szkoły.
 
 
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
 
 
§ 15
 
1.Terminy rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych określa rozporządzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn.zm.).
2.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora na podstawie szkolnych planów nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący.
3.W arkuszu szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie                    z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
4.Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem higieny pracy ucznia.
5.W szkole mogą odbywać się inne zajęcia niż lekcyjne:
1)   wrzesień: dzień rozpoczęcia roku szkolnego,
2)   październik: Dzień Edukacji Narodowej,
3)   listopad: Dzień Patrona Szkoły,
4)   styczeń/luty: zabawa karnawałowa,
5)   czerwiec: Dzień Dziecka, uroczyste zakończenie roku szkolnego.
6.Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organów szkoły, może ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze do 6 dni w danym roku szkolnym.
7.Uczniowie uczęszczający na naukę religii otrzymują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu uczestniczenia w rekolekcjach wielkopostnych, jeżeli religia lub wyznanie, do którego należą nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Szczegółowe zasady dotyczące organizacji są przedmiotem odrębnych ustaleń między organizującymi rekolekcje  a szkołą. Opiekę nad uczniami w czasie pobytu w kościele sprawują katecheci. Pozostałym uczniom szkoła organizuje zajęcia opiekuńczo – wychowawcze.
8.Uczniowie klas szóstych przystępują do obowiązkowego sprawdzianu.
 
§ 16
 
1.    Podstawową jednostką szkoły jest oddział.
2.    Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 26.
3.    Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, informatyki i wychowania fizycznego. Zasady podziału regulują odrębne przepisy.
4.    W szkole mogą być prowadzone oddziały integracyjne. Kształceniem integracyjnym obejmuje się uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji i metod pracy.
5.    Liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
 
§ 17
 
 
1.    Każdy oddział szkolny podlega opiece jednego nauczyciela uczącego w tym oddziale, zwanego dalej wychowawcą.
2.    Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca powinien opiekować się swoim oddziałem przez cały etap edukacyjny.
 
§ 18
 
1.    Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest      w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego.
 
§ 19
 
1.    Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.
2.    Poszczególne zespoły ustalają harmonogram, zakres i sposób realizacji zadań, a efekty ich pracy przedstawiane są i analizowane na posiedzeniach rady pedagogicznej.
 
§ 20
 
1.    Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone                                   w systemie klasowo – lekcyjnym.
2.    Wybrane obowiązkowe zajęcia edukacyjne, koła przedmiotowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym, np. w formie wycieczek przedmiotowych.
3.    Organizację wycieczek szkolnych określono w Regulaminie Wycieczek Szkolnych stanowiącym odrębny dokument.
4.    Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
5.    Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując tygodniowy czas zajęć.
6.    Dyrektor w szczególnych przypadkach może zarządzić skrócenie lekcji do 35 minut.
7.    Przerwy między lekcjami trwają 10 minut lub 15 minut.
 
§ 21
 
1.Szkoła umożliwia odbycie studenckich praktyk pedagogicznych studentom wyższych uczelni na podstawie umów lub porozumień z uczelniami i studentami.
 
 
Rozdział V
 
Zadania nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych szkoły
 
 
§ 22
 
1.    Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić pracę dydaktyczno-wychowawcza zgodnie                 z przydziałem przedmiotowym mając na uwadze troskę o dobro ucznia i poszanowanie jego godności
2.    Do szczegółowych zadań nauczyciela należy:
1)        dbałość o prawidłowy kształt procesu dydaktyczno-wychowawczego
2)        dbałość o wysoką jakość kształcenia
3)        indywidualizacja metod i sposobów nauczania w zależności od możliwości uczniów
4)        pomoc w przezwyciężaniu trudności w nauce
5)        troska o bezpieczeństwo ucznia, jego harmonijny rozwój
6)        rozwijanie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy, troska o powierzone mu pomoce dydaktyczne i inne mienie szkoły
7)        aktywny udział w pracach zespołów przedmiotowych i problemowych
8)        określenie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny i konsekwentne ich   przestrzeganie
9)        sprawiedliwe i obiektywne ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia
10)    planowanie swojej pracy
11)    prowadzenie wymaganej w szkole dokumentacji
12)    realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby                 i zainteresowania uczniów
13)    wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.
3.    Nauczyciel ma prawo:
1)       do szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i uczniów
2)      do rozwoju zawodowego, do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego zgodnie z ustaleniami Karty Nauczyciela
3)      do decydowania w sprawach doboru metod, programów nauczania, podręczników                 i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu
4)      do decydowania o treści programu prowadzonego przez siebie koła przedmiotowego lub zainteresowań
5)      do decydowania o ocenie rocznej i śródrocznej postępów swoich uczniów
6)      do wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych udzielanych uczniom.
 
§ 23
 
1.    Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
2.    Wychowawca powinien:
1)        organizować zajęcia zespołu klasowego, kształtować atmosferę dobrej pracy, życzliwości i koleżeństwa oraz przyjaźni uczniów
2)        współdziałać z nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą w celu doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz z rodzicami, by zapewniać im wsparcie w organizacji pracy domowej ucznia, a także by eliminować przyczyny niedostosowania społecznego i chronić dzieci przed skutkami demoralizacji środowiska
3)        inicjować pomoc uczniom mającym trudności w nauce, otaczać opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizować w miarę możliwości  pomoc w tym zakresie
4)        systematycznie informować rodziców o postępach w nauce, trudnościach rozwojowych   i zachowaniu uczniów na terenie szkoły oraz organizować kontakty między rodzicami     a nauczycielami i dyrektorem szkoły
5)        współpracować z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w realizacji zadań dydaktyczno - - wychowawczych
6)        inspirować i organizować środowisko wychowawcze na rzecz szkoły i prowadzić możliwie do jak najpełniejszej integracji szkoły ze środowiskiem
7)        inicjować samorządną działalność uczniów poprzez stwarzanie dogodnych warunków do działalności organizacji uczniowskich działających w szkole oraz sprawować opiekę nad samorządem klasowym
8)        systematycznie oddziaływać na wychowanków w celu kształtowania ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny oraz wyrabiania pożądanych postaw prospołecznych, obywatelskich i prozdrowotnych
9)        wyrabiać u uczniów trwałe nawyki uczestnictwa w życiu szkoły i zajęciach pozalekcyjnych oraz współdziałać w organizowaniu wypoczynku uczniów                             w czasie ferii i wakacji
10)    czuwać nad realizacją obowiązku szkolnego
11)    podejmować działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów wewnątrz klasy oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej
12)    otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka, inspirując i wspomagając jednocześnie działania zespołowe uczniów
13)    prowadzić określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej         w klasie.
3.    Wychowawcy spełniają swoje zadania w formach odpowiednich do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.
4.    Formy pracy wychowawczej w I etapie edukacyjnym polegają głównie na:
1)   poznaniu środowiska rodzinnego powierzonych dzieci
2)   obserwowaniu zachowań uczniów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, a także               w sytuacjach nieprzewidzianych
3)   indywidualizowaniu pracy wychowawczej na podstawie rozeznania zespołu klasowego
4)   oddziaływaniu własnym przykładem, stawaniu się dla uczniów wzorem osobowym                i autorytetem moralnym,
5)   interesowaniu się uczniem, jego zamiłowaniami oraz grupą uczniowską i stosunkami     w niej panującymi
6)   dodawaniu uczniom odwagi i wiary we własne siły, budowaniu motywacji                        do działania, ukazywaniu perspektyw, preferowaniu pochwał i wyrazów aprobaty ograniczaniu upomnień i kar
7)   okazywaniu szacunku dla osobowości uczniów, życzliwości, dyskrecji, taktu oraz kultury pedagogicznej z jednoczesnym stawianiem wysokich wymagań
8)   kształtowaniu pozytywnych cech charakteru, grzeczności i kultury osobistej  poprzez wykorzystywanie sytuacji zaistniałych na lekcjach i poza lekcjami oraz treści wychowawczych zawartych w programach nauczania
9)   wdrażaniu uczniów do poszanowania mienia szkolnego, społecznego, prywatnego                  i własnego.
5.    W II etapie edukacyjnym  w/w formy pracy są rozszerzane i pogłębiane. Poza nimi stosuje się:
1)   dobór odpowiedniej tematyki godzin wychowawczych, treści zajęć pozalekcyjnych                i pozaszkolnych
2)   ukierunkowanie ze względu na potrzeby uczniów różnorodnych zajęć z zakresu umiejętności praktycznych, przydatnych w codziennym życiu
3)   eksponowanie integrującej roli samorządu uczniowskiego.
6.    Formami kontaktów wychowawców i innych nauczycieli z rodzicami są: ogólne zebrania rodziców, wywiadówki klasowe oraz indywidualne kontakty z rodzicami. Procedura kontaktów z rodzicami stanowi odrębny dokument.
7.    Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania, określonymi prawem oświatowym oraz z postanowieniami szczegółowymi przyjętymi przez szkołę.
8.    Wychowawca ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej ze strony placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jednocześnie młody wychowawca w swoim miejscu pracy ma możliwości korzystania z pomocy i rad doświadczonego wychowawcy wyznaczonego przez dyrektora szkoły.
 
 
§ 24
 
1.    Zadania nauczyciela bibliotekarza:
1)   bibliotekarz na równi z innymi nauczycielami uczestniczy w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły i jest członkiem Rady Pedagogicznej
2)   poprzez współpracę z rodzicami i placówkami pozaszkolnymi wpływa na rozwój czytelnictwa w środowisku.
2.    Do podstawowych form pracy pedagogicznej nauczyciela bibliotekarza należą:
a)    udostępnianie zbiorów
b)   udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych
c)    poznawanie uczniów, ich potrzeb czytelniczych i zainteresowań
d)   przysposobienie czytelniczo-informacyjne prowadzone z poszczególnymi uczniami              i grupami oraz lekcje biblioteczne z zespołami klasowymi
e)    kontrolowanie i ocenianie wiadomości z zakresu przysposobienia czytelniczego na lekcjach bibliotecznych oraz w postaci testów i konkursów w innych formach swojej działalności
f)     współdziałanie z nauczycielami w zakresie wykorzystania zbiorów bibliotecznych               i rozwijania kultury czytelniczej uczniów
g)    informowanie nauczycieli o poziomie i zakresie czytelnictwa uczniów oraz przygotowywanie sprawozdań z działalności biblioteki na posiedzenia Rady Pedagogicznej
h)    współpracowanie z rodzicami uczniów, szkolnymi organizacjami, kołami zainteresowań
i)      współpracowanie z innymi bibliotekami pozaszkolnymi i instytucjami kultury.
3.    Nauczyciel bibliotekarz spełnia zadania typu administracyjno-technicznego związane                      z organizacją pracy bibliotecznej, a więc gromadzeniem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz ich udostępnieniem, a także planowaniem, sprawozdawczością i statystyką biblioteki
              
§ 25
 
 
1.    Zadania nauczyciela świetlicy:
1)   bezpośrednia odpowiedzialność za prawidłową działalność świetlicy szkolnej
2)   troska o bezpieczeństwo dzieci pozostawionych pod opieką świetlicy
3)   zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz odpowiednich warunków do nauki własnej i wypoczynku
4)   ścisła współpraca z dyrektorem szkoły, pedagogiem szkolnym, wychowawcami oraz rodzicami i opiekunami dzieci uczęszczających na zajęcia świetlicowe.
 
 
 
§ 26
 
 
1. Zadania pedagoga :
1)        rozpoznawanie sytuacji ucznia: uzdolnień, zainteresowań, trudności, niepowodzeń
2)        analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
3)        praca z uczniem z objawami niedostosowania społecznego
4)        podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i planu profilaktyki
5)        wspieranie działań opiekuńczych i wychowawczych nauczycieli
6)        wybór form pomocy pedagogicznej – we współdziałaniu z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami
7)        współpracowanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi
8)         udział w opracowywaniu szkolnego planu wychowawczego i profilaktycznego
9)        monitorowanie frekwencji uczniów
10)    współpracowanie z instytucjami działającymi na rzecz pomocy dziecku i rodzinie.
2. Zadania pedagoga szkolnego realizowane są we współpracy z wychowawcami i innymi nauczycielami.
 
§ 27
 
1.    W szkole działa biblioteka szkolna. Jej nadrzędnym zadaniem jest wspieranie procesu dydaktycznego poprzez gromadzenie księgozbioru, umożliwiającego rozwijanie zainteresowań i wzbogacanie wiedzy uczniów.
2.    Pomieszczenia biblioteki umożliwiają gromadzenie księgozbioru, korzystanie z zasobów na miejscu (czytelnia), wypożyczanie do domu oraz korzystanie z centrum multimedialnego.
3.    Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
4.    Godziny pracy biblioteki winny umożliwiać korzystanie z księgozbioru zarówno                   w czasie zajęć lekcyjnych, jak i po ich zakończeniu.
5.    Nauczyciele bibliotekarze ściśle współpracują z nauczycielami poszczególnych przedmiotów w celu jak najlepszego wyposażenia biblioteki w niezbędne lektury, poradniki, filmy i inne zasoby.
6.    Zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej zawarte są w odrębnym dokumencie – Regulaminie Biblioteki.
 
 
 § 28
 
1. W szkole działa świetlica szkolna. Jej zadaniem jest:
1) opieka nad uczniami dojeżdżającymi do szkoły przed rozpoczęciem zajęć szkolnych
2) opieka nad uczniami dowożonymi oraz pozostającymi dłużej w szkole ze względu na pracę rodziców po lekcjach
3) wspomaganie wychowawców w pracy wychowawczej
4) rozwijanie zainteresowań uczniów  
2. Zasady funkcjonowania świetlicy zawarte są w odrębnym dokumencie – Regulamin Świetlicy
 
Rozdział VI
Prawa i obowiązki ucznia
 
 
§ 29
 
1. Uczeń ma prawo do:
1)   właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej
2)   pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu trudności w nauce
3)   otrzymywania od nauczyciela wyczerpującej informacji o kryteriach oceniania oraz sprawiedliwej i obiektywnej oceny swoich wiadomości i umiejętności
4)   znajomości z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem terminu i zakresu pisemnych prac klasowych, trwających nie mniej niż jedną godzinę lekcyjną
5)   pomocy pedagoga i psychologa w sytuacjach konfliktowych i trudnych
6)   podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
7)   poszanowania swojej godności
8)   swobodnego wyrażania swoich poglądów, pod warunkiem, że nie naruszają one dobra osób trzecich
9)   proponowania nauczyciela – opiekuna samorządu szkolnego
10)             korzystania z bazy szkoły – pomieszczeń lekcyjnych, sportowych i biblioteki szkolnej
11)             odpoczynku; na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych.
2. Uczeń ma obowiązek:
1)   przestrzegać postanowień statutu szkoły
2)   postępować w sposób godny i odpowiedzialny, dbać o dobre imię szkoły
3)   aktywnie uczestniczyć w życiu szkolnym
4)   bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, spożywania alkoholu  i używania środków odurzających.
5)   przebywać podczas zajęć wyłącznie na terenie szkoły (budynek lub boisko)
6)   systematycznie uczęszczać na zajęcia zgodnie z obowiązującym planem, a nieobecności usprawiedliwiać w terminie nieprzekraczającym jednego tygodnia od dnia powrotu do szkoły
7)   uzupełniać zaległości wynikające z nieobecności na zajęciach szkolnych
8)   systematycznie, w miarę swoich możliwości, przygotowywać się do zajęć lekcyjnych
9)   okazywać należny szacunek wszystkim członkom społeczności szkolnej: uczniom, nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły
10)             reagować na przejawy agresji, również agresji słownej
11)             być tolerancyjnym wobec przekonań i poglądów innych, również wobec przekonań religijnych
12)             naprawić wyrządzoną przez siebie szkodę
13)             nosić stosowny strój pozostający w zgodzie z charakterem zajęć
14)             przestrzegać zakazu korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć edukacyjnych; w razie konieczności może bezpłatnie korzystać z telefonu w sekretariacie szkoły.
 
 
Rozdział VII
System nagród i kar
 
 
§ 30
 
1.Nagrody i wyróżnienia:
1)      Dyrektor może wyróżnić ucznia nagrodą na wniosek każdego organu szkoły oraz wychowawców i nauczycieli
2)      Rodzaje nagród:
a)    ustna pochwała udzielona przez dyrektora szkoły
b)    nagroda rzeczowa, dyplom
c)    list gratulacyjny dla rodziców
d)    reprezentowanie szkoły na zewnątrz.
2.Kary:
1)Nieprzestrzeganie statutu pociąga za sobą nałożenie następujących kar dyscyplinarnych:
a)    nagana udzielona przez wychowawcę klasy
b)    upomnienie przez dyrektora szkoły
c)    przeniesienie do równoległego oddziału
d)    odsunięcie od wycieczki lub innej imprezy szkolnej
e)    zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz
f)      obniżenie oceny z zachowania.
3. O decyzji o obniżeniu oceny z zachowania uczeń zostaje powiadomiony w terminie przewidzianym regulaminem klasyfikacji, który przewiduje także procedury odwołania się od oceny.
4.Zasady nagradzania i karania reguluje odrębny dokument Wewnątrzszkolny System Interwencji Wychowawczej.
 
Rozdział VIII
Ocenianie, klasyfikacja i promowanie uczniów
 
 
§ 31
 
1.Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa Wewnątrzszkolny System Ocenienia, będący załącznikiem do statutu.
 
 
 
Rozdział IX
Współpraca z rodzicami
 
 
§ 32
 
1.    Rodzice mają prawo do:
1)   zapoznania się ze statutem szkoły, wymaganiami edukacyjnymi, szkolnym zestawem programów i podręczników
2)   uzyskania pełnej i obiektywnej informacji o sytuacji szkolnej swojego dziecka
3)   uzyskania porad i wskazówek psychologa i pedagoga
4)   wnoszenia inicjatyw wzbogacających pracę szkoły
5)   wyrażania swojej opinii o szkole.
2.    Rodzice mają obowiązek:
1)   dopilnowania systematycznego uczęszczania swojego dziecka do szkoły
2)   usprawiedliwiania w terminie nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych
3)   bieżącego analizowania postępów w nauce swojego dziecka
4)   udziału w zebraniach i spotkaniach klasowych organizowanych przez szkołę
5)   organizowania pracy (nauki) dziecka w domu oraz wspomagania go we wszechstronnym rozwoju.
 
 
§ 33
 
1.    Na początku roku szkolnego dyrektor szkoły zapoznaje rodziców z planem pracy szkoły,         a wychowawcy klas z planami wychowawczymi oraz z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania i bezpieczeństwa uczniów
2.    Informacje na temat zachowania i postępów w nauce swojego dziecka rodzice uzyskują         w dniach pracy szkoły poprzez kontakt z nauczycielami i wychowawcami lub na podstawie notatki w dzienniczku lub zeszycie przedmiotowym ucznia
3.    Nie udziela się informacji podczas lekcji oraz dyżurów nauczycielskich
4.    Harmonogram konsultacji i zebrań z rodzicami zawarty jest w kalendarzu szkolnym
5.    W przypadku utrudnionego kontaktu wychowawcy z rodzicami wszczynany jest odpowiedni tryb postępowania przewidziany Procedurą kontaktów z rodzicami
6.    Formy i zasady wzajemnych kontaktów nauczycieli z rodzicami zostały sprecyzowane                           w Procedurze kontaktów z rodzicami
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział X
Przepisy końcowe
 
 
§ 34
 
1.    Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
 
 
§ 35
 
1.    Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał szkolny.
 
 
§ 36
 
1.    W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy  o systemie oświaty oraz akty prawne wydane na jej podstawie.
 
 
§ 37
 
1.Załącznikiem stanowiącym integralną część niniejszego statutu jest Wewnątrzszkolny System Oceniania.
 
 
§ 38
 
1.    Statut wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2010r.
 
Wytworzył:
Udostępnił:
Osieczko Ilona
(2012-01-03 17:03:16)
Ostatnio zmodyfikował:
Osieczko Ilona
(2012-01-03 17:07:16)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki